top of page
Writer's pictureKjetil A. Vedøy

Likestillingsarbeid for ledere



«Alle er like for loven. Intet menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling.» Grunnloven §98



Norge har tradisjonelt vært tidlig ute med likestillingstiltak, men i arbeidslivet ser likestillingsarbeidet ut til å gå noe senere enn i resten av samfunnet.


Noen fakta: ( SSB) [1] [2] [3]. Norge har et kjønnsdelt arbeidsliv og et kjønnsdelt utdanningssystem. · 60% av de som tar høyere utdanning ( +4 år) er kvinner · 7 av 10 studenter ved universiteter og høyskoler i Norge er kvinner. · 38% av alle ledere er kvinner · 70 % av de ansatte i offentlig sektor er kvinner · 63% av de ansatte i privat sektor er menn · 98% av bygningsarbeidere er menn. 97% av elektrikere er menn · 80 % av medisinske yrker er kvinner (leger, fysioterapeuter og sykepleiere) · Heltidsansatte kvinner tjener 85 % av heltidsansatte menns lønn · Deltidsansatte menn og kvinner tjener omtrent helt likt Det er en sterk segregeringen av menn og kvinner mellom offentlig og privat sektor. I privat sektor er nesten 2/3 av de ansatte menn. 94% av ledere i bygg og anlegg er menn. Dette er kanskje naturlig når vi vet at nær 100% av de ansatte her er menn. I offentlig sektor det tilsvarende forskjeller. 90% av lederne innenfor omsorgstjenester for barn er kvinner. Nær 100% av de ansatte er kvinner også her. Den vesentligste årsaken til de store ulikhetene i norsk arbeidsliv når det kommer til lønn og posisjoner i arbeidslivet skyldes da med sannsynlighet at kvinner og menn i stor grad fremdeles velger svært tradisjonelt når det gjelder yrker og sektor. Disse ulikhetene forplanter seg videre til lederrekruttering og lønnsforskjeller. Noen forklaringsmodeller som brukes for å forklare hvorfor det er sånn: I arbeidet med å få til et mer likestilt arbeidsliv, og med å få frem flere kvinnelige ledere i norsk arbeidsliv, kan vi i tillegg til sektor- og bransjeperspektivet også bruke andre perspektiv for å oppnå mer likestilling i arbeidslivet:

1) Individperspektivet: Forklarer at årsaken til at vi ikke har likestilling i arbeidslivet er at et av kjønnene mangler eller har mer av visse egenskaper. For eksempel vil noen si at kvinner mangler visse egenskaper eller holdninger for å bli ledere, eller at menn mangler visse egenskaper eller holdninger for å egne seg til å jobbe i omsorgsyrker. Med denne forklaringsmodellen vil typiske tiltak for å endre på kjønnssammensetningen da være: - Kurs og opplæring spesielt rettet mot individer der et kjønn er underrepresentert, for å bøte på manglene ( lederutviklingsprogrammer kun for kvinner eller egne læringsløp for menn i omsorgsyrker) - Radikal kvotering, som sikrer tilgang til stillinger uavhengig av best kompetanse for det kjønn som er underrepresentert.

2) Et strukturelt perspektiv: Denne forklaringsmodellen sier at årsaken til at vi ikke har likestilling i arbeidslivet er at det er vilkår i bedriften eller i samfunnet som er til hinder for likestilling. Eventuelle individuelle tiltak som opplæring, vil dermed utlignes av at strukturene eller kulturen i virksomheten.

Et strukturelt vilkår kan være å vise til maktfordelingen mellom kjønnene i norsk arbeidsliv. Dersom det er slik at kvinner tror at menn ikke egner seg til å jobbe i barnehager, vil det ikke hjelpe at menn blir kvotert. Det er kvinner som leder, rekrutterer og fordeler goder og byrder. Tilsvarende for kvinner som ønsker å bli ledere i bransjer som er totalt dominert av menn. Menns makt vil da være et hinder for å kunne oppnå reell likestilling. Tiltak som kan endre slike strukturer: - Å integrere likestillingsarbeidet i alle deler av organisasjonens arbeid, ikke bare i rekruttering eller opplæring. Likestilling må gjennomsyre hele organisasjonens arbeid både når det gjelder rekruttering, opplæring, identifisering av fremtidige lederkandidater, belønningssystemer og rekruttering til prosjekter. - Lage planer som tar hensyn til at det å endre kjønnsroller og kjønnssammensetningen i på arbeidsplassen. På sammen måte som virksomhetene er vant til å jobbe med HMS og sette seg mål for forbedringer hvert eneste år, må også likestillingsarbeidet tenkes på som en kvalitetssirkel der likestillings- og integreringsarbeidet stadig utvikles og forbedres.




Ledere i norske virksomheter har i tillegg til et omfattende lov- og regelverk å støtte seg til, også sterke egalitære verdier de kan mobiliseres for å ta valg som sikrer bedre inkludering og likestilling i virksomhetene de leder. De norske verdiene som likhet og likeverd burde være sterke kort å ha på hånden for ledere som vil fremme likestilling dersom de opplever at de må ta upopulære valg og prioriteringer for å fremme inkludering og likestilling på egen arbeidsplass.


Vær alltid oppmerksom på arbeidsgivers (omvendte)bevisbyrde ved diskriminering

Arbeidsmiljølovens § 13- 8 : Dersom arbeidstaker eller arbeidssøker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted diskriminering i strid med bestemmelse i dette kapittel, må arbeidsgiver sannsynliggjøre at det likevel ikke har funnet sted slik diskriminering eller gjengjeldelse.


Dersom det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har skjedd diskriminering og arbeidsgiver ikke sannsynliggjør at diskriminering ikke har funnet sted, skal det legges til grunn at diskriminering har funnet sted. [1] https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/likestilling [2] https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utuvh [3] https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-kvinnelige-ledere [4] Basert på ldo.no


12 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page